Slapen is gezond: 11 verrassende gezondheidsvoordelen van slapen

Slaap zorgt ervoor dat je je beter voelt, maar het belang ervan gaat veel verder dan alleen maar het verbeteren van je humeur of het verbannen van kringen onder de ogen. Adequate slaap is een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl en kan jouw hart, gewicht, geest en meer ten goede komen.

1. Verbetert het geheugen
Je geest is verrassend druk terwijl je slaapt. Tijdens de slaap kun je geheugens versterken of vaardigheden oefenen die je hebt geleerd terwijl je wakker was (het is een proces dat we consolidatie noemen).
Als je iets probeert te leren, of het nu fysiek of mentaal is, leer je het tot op zekere hoogte met oefenen. Maar er gebeurt iets terwijl je slaapt waardoor je het beter leert.
Met andere woorden, als je iets nieuws wilt leren, of het nu Spaans is of een nieuwe tennisswing, je zult beter presteren na het slapen.

2. Je leeft langer?
Te veel of te weinig slaap wordt geassocieerd met een kortere levensduur, hoewel het niet duidelijk is of het een oorzaak of gevolg is (ziektes kunnen ook van invloed zijn op een slaappatroon).
In een onderzoek onder vrouwen in de leeftijd van 50 tot 79 jaar vonden er meer sterfgevallen plaats bij vrouwen die minder dan vijf uur of meer dan zes en een half uur slaap per nacht kregen.
Slaap heeft ook invloed op de kwaliteit van leven. Veel dingen die we als vanzelfsprekend beschouwen, worden beïnvloed door slaap. Als je beter slaapt, kun je zeker beter leven.

3. Ontsteking
Ontsteking is gekoppeld aan hartziekten, beroertes, diabetes, artritis en vroegtijdige veroudering. Onderzoek wijst uit dat mensen die minder slapen, zes of minder uren per nacht, hogere niveaus van inflammatoire eiwitten in het bloed hebben dan mensen die meer slaap krijgen.
Een onderzoek uit 2010 wees uit dat C-reactief eiwit, dat geassocieerd is met een hartaanval risico, hoger was bij mensen die zes of minder uur slaap per nacht kregen. Mensen die slaapapneu of slapeloosheid hebben, kunnen een verbetering van de bloeddruk en ontsteking krijgen met de behandeling van de slaapstoornissen.

4. Spoort creativiteit aan
Krijg een goede nachtrust voordat je de ezel en de verfborstels of de pen en het papier tevoorschijn haalt.
Naast het consolideren van herinneringen, of het sterker maken, lijken je hersenen te reorganiseren en te herstructureren, wat ook kan resulteren in meer creativiteit. Onderzoekers vonden dat mensen de emotionele componenten van een herinnering tijdens de slaap lijken te versterken, wat het creatieve proces kan stimuleren.

5. Wees een winnaar
Als je een atleet bent, kan er een eenvoudige manier zijn om je prestaties te verbeteren: slaap. Een studie wees uit dat voetballers die gedurende zeven tot acht weken ten minste tien uur per nacht probeerden te slapen, hun gemiddelde sprinttijd verbeterden en waren overdag minder vermoeid en hadden meer uithoudingsvermogen.

6. Verbeter je cijfers
Kinderen tussen de 10 en 16 jaar met slaapstoornissen in de ademhaling, waaronder snurken, slaapapneu en andere vormen van onderbroken ademhaling tijdens de slaap, hebben meer kans op problemen met aandacht en leren.
Als je een deadline probeert te halen, ben je bereid om slaap op te offeren, maar het is een ernstig en terugkerend slaapgebrek die duidelijk het leren schaadt.

7. De aandacht verscherpen
Gebrek aan slaap kan leiden tot AD(H)D-achtige symptomen bij kinderen.
Kinderen reageren niet op dezelfde manier op slaapgebrek als volwassenen. Terwijl volwassenen slaperig worden, hebben kinderen de neiging hyperactief te worden.
Een onderzoek wees uit dat kinderen van zeven en acht jaar die minder dan ongeveer acht uur slaap per nacht kregen, vaker hyperactief, onoplettend en impulsief zouden zijn.
Bij onderzoeken diagnosticeren en meten ze slaap door elektrische veranderingen in de hersenen. Dus niet verrassend: hoe we slapen beïnvloedt de hersenen.

8. Heb een gezond gewicht
Als je erover nadenkt om op dieet te gaan, wil je misschien ook eerder naar bed gaan. Onderzoekers ontdekten dat mensen die goed uitgerust waren meer dan 56% vet van hun gewichtsverlies verloren hadden dan degenen die slaapgebrek hadden en daardoor meer spiermassa verloren (ze verliezen vergelijkbare hoeveelheden totaalgewicht, ongeacht de slaap). Afvallers voelen ook meer honger als ze minder slaap krijgen.
Slaap en metabolisme worden gecontroleerd door dezelfde delen van de hersenen. Als je slaperig bent, gaan bepaalde hormonen omhoog in je bloed, en diezelfde hormonen stimuleren de eetlust.

9. Minder stress
Als het gaat om onze gezondheid, zijn stress en slaap bijna één en dezelfde en kunnen beide de cardiovasculaire gezondheid beïnvloeden.
Slaap kan stressniveaus absoluut verminderen en daarmee kunnen mensen hun bloeddruk beter onder controle houden. Het is ook mogelijk, dat slaap effect heeft op het cholesterol niveau, die een belangrijke rol speelt bij hart- en vaatziekten.

10. Voorkom ongelukken
Vermoeidheid kan een aantal dodelijke auto ongelukken verklaren, vanwege de prestaties van de bestuurder, zelfs meer dan alcohol!
Slaperigheid wordt door de meeste mensen als een probleem onderschat, maar de kosten voor de samenleving zijn enorm. Slapeloosheid beïnvloedt reactietijd en besluitvorming. Onvoldoende slaap voor slechts één nacht kan net zo schadelijk zijn voor je rijvaardigheid als het hebben van een alcoholische drank.

11. Blijf uit de buurt van depressie
Goed slapen betekent meer voor ons algehele welzijn dan alleen prikkelbaarheid vermijden. Een gebrek aan slaap kan bijdragen aan depressie. Een goede nachtrust kan een humeurig persoon echt helpen om zijn angst te verminderen, je krijgt meer emotionele stabiliteit met een goede nachtrust. Als je denkt dat de lange uren die je tijdens de week maakt de oorzaak zijn van jouw angst of ongeduld, denk dan niet dat slaap noodzakelijkerwijs in het weekend kan worden ingehaald. Als je in het weekend meer slaapt, slaap je gewoon niet genoeg in de week.
Het gaat allemaal om het vinden van een balans!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *